شناخت الگوهای مختلف استراتژی کسب‌وکار و تمایل به بهره‌گیری از رویه‌های مدیریت سود: شواهدی از بازار سرمایه ایران

نویسندگان

  • محسن ایمنی * گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران.
  • رقیه کریم‌زاده گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران.

https://doi.org/10.22105/ssfmi.v1i1.70

چکیده

هدف: هدف این پژوهش؛ بررسی ارتباط بین گونه­شناسی استراتژی کسب­وکار با مدیریت سود واقعی و اقلام تعهدی در بین شرکت­های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد.

روش‌شناسی پژوهش: برای اندازه­گیری استراتژی کسب­وکار از 6 شاخص اعم از نسبت هزینه تحقیق و توسعه به کل فروش، نسبت کل کارکنان به کل فروش، نرخ رشد فروش، انحراف معیار تعداد کل کارکنان و نسبت اموال، ماشین آلات و تجهیزات به کل دارایی­ها استفاده شد. برای اندازه­گیری مدیریت سود تعهدی از مدل تعدیل‌یافته جونز و برای اندازه­گیری مدیریت سود واقعی از مجموع باقی­مانده­ مدل­های رگرسیونی جریان‌های نقدی غیرعادی ناشی از عملیات، تولید غیرعادی و هزینه‌های اختیاری غیرعادی استفاده شد. روش پژوهش از نوع کاربردی و روش گردآوری اطلاعات آرشیوی می­باشد. نمونه­ی آماری شامل 95 شرکت طی دوره زمانی 1392 تا 1401 می­باشد.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که استراتژی کسب­وکار (تهاجمی-تدافعی) با مدیریت سود تعهدی و مشارکت هم­زمان مدیریت سود تعهدی و واقعی ارتباط معناداری دارد ولی استراتژی کسب­وکار (تهاجمی-تدافعی) با مدیریت سود واقعی ارتباط معناداری ندارد.

اصالت/ارزش افزوده علمی: وجود مطالعات گسترده در زمینه استراتژی‌های کسب‌وکار و همچنین تحقیقات فراوان پیرامون مدیریت سود، بررسی هم‌زمان این دو حوزه و تبیین رابطه میان نوع استراتژی شرکت‌ها با تمایلات آن‌ها در استفاده از رویه‌های مختلف مدیریت سود، هنوز به‌صورت جامع و نظام‌مند مورد مطالعه قرار نگرفته است. همچنین، بهره‌گیری از داده‌های بومی و تحلیل آن‌ها در چارچوب ساختار بازار سرمایه ایران، این امکان را فراهم می‌آورد تا نتایج پژوهش، علاوه‌بر غنای نظری، از کاربرد عملی قابل توجهی برای تحلیل‌گران، سرمایه‌گذاران و نهادهای ناظر نیز برخوردار باشد.

کلمات کلیدی:

استراتژی کسب¬وکار، مدیریت سود تعهدی، مدیریت سود واقعی

مراجع

  1. [1] Cudia, C. P., & Dela Cruz, A. L. C. (2018). Determinants of earnings management choice among publicly listed industrial firms in the Philippines. DLSU business & economics review, 27(2), 119–129. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://dlsuber.com/wp-content/uploads/2018/9cudia-011918.pdf

  2. [2] Jones, S., & Sharma, R. (2001). The impact of free cash flow, financial leverage and accounting regulation on earnings management in Australia’s “old” and “new” economies. Managerial finance, 27(12), 18–39. https://doi.org/10.1108/03074350110767420

  3. [3] Miles, R. E., Snow, C. C., Meyer, A. D., & Coleman Jr, H. J. (1978). Organizational strategy, structure, and process. Academy of management review, 3(3), 546–562. https://doi.org/10.5465/amr.1978.4305755

  4. [4] Herusetya, A., Sambuaga, E. A., & Sihombing, S. O. (2023). Business strategy typologies and the preference of earnings management practices: Evidence from Indonesian listed firms. Cogent business & management, 10(1), 2161204. https://doi.org/10.1080/23311975.2022.2161204

  5. [5] Zang, A. Y. (2012). Evidence on the trade-off between real activities manipulation and accrual-based earnings management. The accounting review, 87(2), 675–703. https://doi.org/10.2308/accr-10196

  6. [6] Chen, Y., Eshleman, J. D., & Soileau, J. S. (2017). Business strategy and auditor reporting. Auditing: A journal of practice & theory, 36(2), 63–86. https://doi.org/10.2308/ajpt-51574

  7. [7] Rahman, M. J., Jia, L., & Sultana, R. (2021). Business strategy and systematic risk: Evidence from China. Journal of corporate accounting & finance, 32(4), 99–117. https://doi.org/10.1002/jcaf.22514

  8. [8] Ballas, A., Naoum, V.-C., & Vlismas, O. (2022). The effect of strategy on the asymmetric cost behavior of SG&A expenses. European accounting review, 31(2), 409–447. https://doi.org/10.1080/09638180.2020.1813601

  9. [9] Bentley-Goode, K. A., Newton, N. J., & Thompson, A. M. (2017). Business strategy, internal control over financial reporting, and audit reporting quality. Auditing: a journal of practice & theory, 36(4), 49–69. https://doi.org/10.2308/ajpt-51693

  10. [10] Tanani, M., & Mohebkhah, M. (2014). The relation of business strategy with earnings quality and stock return in firms listed in TSE. Journal of empirical research in accounting, 4(3), 105-127. (In Persian). https://doi.org/10.22051/jera.2015.1886

  11. [11] Kim, Y., & Park, M. (2014). Real activities manipulation and auditors’ client-retention decisions. The accounting review, 89(1), 367–401. http://dx.doi.org/10.2308/accr-50586

  12. [12] Chi, W., Lisic, L. L., & Pevzner, M. (2011). Is enhanced audit quality associated with greater real earnings management? Accounting horizons, 25(2), 315–335. https://doi.org/10.2308/acch-10025

  13. [13] Roychowdhury, S. (2006). Earnings management through real activities manipulation. Journal of accounting and economics, 42(3), 335–370. https://doi.org/10.1016/j.jacceco.2006.01.002

چاپ شده

2025-05-10

ارجاع به مقاله

ایمنی . م., & کریم‌زاده ر. . (2025). شناخت الگوهای مختلف استراتژی کسب‌وکار و تمایل به بهره‌گیری از رویه‌های مدیریت سود: شواهدی از بازار سرمایه ایران. مطالعات راهبردی در مدیریت مالی و بیمه, 2(1), 1-13. https://doi.org/10.22105/ssfmi.v1i1.70

مقالات مشابه

همچنین برای این مقاله می‌توانید شروع جستجوی پیشرفته مقالات مشابه.