ارزیابی عملکرد و پیش‌بینی اثرات تحول دیجیتال در صنعت بیمه: کاربرد پویاشناسی سیستم‌ها و تحلیل پوششی داده‌های نوتروسوفیک

نویسندگان

  • سعیده اکبرپور گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
  • سید مجتبی حسینی بامکان * گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران. https://orcid.org/0000-0002-2497-1149
  • علی مروتی شریف‌آبادی گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

https://doi.org/10.22105/ssfmi.v2i1.73

چکیده

هدف: این پژوهش به دنبال سنجش تاثیر فناوری‌های دیجیتال بر بهبود جذابیت خدمات بیمه‌ای است. هدف اصلی، شناسایی موثرترین راهکارهای دیجیتالی برای افزایش رضایت مشتریان و بهینه‌سازی عملکرد شرکت‌های بیمه می‌باشد.

روش‌شناسی پژوهش: با ترکیب دو روش پویاشناسی سیستم‌ها و تحلیل پوششی داده‌های نوتروسوفیک، ۱۱ سناریوی مختلف دیجیتالی‌سازی مورد ارزیابی قرار گرفت. این رویکرد امکان مدل‌سازی پویا و سنجش کارایی عوامل را در شرایط عدم قطعیت فراهم کرد.

یافته‌ها: مطالعه نشان داد که پاسخگویی آنی، خدمات شخصی‌سازی شده و کاهش تخلفات بیشترین تاثیر را بر جذابیت خدمات دارند. همچنین، کاهش زمان رسیدگی به خسارت و افزایش نرخ تماس از دیگر عوامل کلیدی بهبود عملکرد شناخته شدند.

اصالت/ارزش افزوده علمی: این پژوهش با ارایه چارچوبی نوین، راهکارهای عملی برای دیجیتالی‌سازی صنعت بیمه ارایه می‌دهد. یافته‌های آن می‌تواند به شرکت‌های بیمه در اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری‌های فناورانه و بهبود تجربه مشتری کمک شایانی کند.

 

کلمات کلیدی:

ارزیابی عملکرد، تحول دیجیتال در صنعت بیمه، تحلیل پوششی‎ داده‌های نوتروسفیک، پویاشناسی سیستم‌ها‌‌

مراجع

  1. [1] Kafaei, F. (2023). Digital transformation in the insurance industry: Examining challenges and providing solutions. Specialized journal of progress and excellence research, 6(3), 1-30. (In Persian). https://www.jpishraft.com/article_185102.html

  2. [2] Sedghi Sabet, F. (2022). Examining the adoption of digital insurance in the life insurance industry (Case study: Iran Insurance, Rasht). Cultural leadership studies, 10(4), 51-68. (In Persian). https://noo.rs/eHbRW

  3. [3] Reis, J., & Melão, N. (2023). Digital transformation: A meta-review and guidelines for future research. Heliyon, 9(1), 1-19. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e12834

  4. [4] Sarafizadeh, A., & Alipour, V. (2011). Feasibility study of providing existing insurance products electronically in Parsian, Asia, Alborz, Razi, Tose, Sina and Moallem insurance companies. Quarterly journal of development and transformation management, 3(7), 39–48. https://journals.iau.ir/article_355.html?lang=en

  5. [5] Feliciano-Cestero, M. M., Ameen, N., Kotabe, M., Paul, J., & Signoret, M. (2023). Is digital transformation threatened? A systematic literature review of the factors influencing firms’ digital transformation and internationalization. Journal of business research, 157, 113546. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.113546

  6. [6] Sterman, J. D., & Bararpour, K. (2024). Business dynamics: Systems thinking and modeling for a complex world (Volume 1). SAMT Publication. (In Persian). https://B2n.ir/uu3354

  7. [7] Najafi, S. I., Haji Molana, S. M., & Balavand, A. (2015). Using simulation and data envelopment analysis to identify the most efficient scenario in a multi-level inventory control system (r, q). International conference on modern research in industrial management and engineering, Tehran, Iran. Civilica. (In Persian). https://civilica.com/doc/435364/

  8. [8] Mehdi, F. J. (2017). Evaluating the efficiency of Iranian electricity distribution companies using a hybrid model of neural networks and data envelopment analysis. Operations research in its applications, 13(4), 83–67 (In Persian). https://www.sid.ir/paper/164667/fa

  9. [9] Mehrgan, M. (2001). Quantitative models for evaluating organizational performance. Academic Book Press. (In Persian). https://B2n.ir/dp2456

  10. [10] Zanjirchi, S. M., & Hassanzadeh, A. (2021). Data envelopment analysis in ambiguity. Yazd University Press. (In Persian). https://B2n.ir/qf8492

  11. [11] Sengupta, J. K. (1992). A fuzzy systems approach in data envelopment analysis. Computers & mathematics with applications, 24(8), 259–266. https://doi.org/10.1016/0898-1221(92)90203-T

  12. [12] Nouri, M., Shah Hosseini, M., Shami Zanjani, M., & Abedin, B. (2019). Designing a conceptual framework for digital transformation leadership in Iranian organizations. Management and planning in educational systems, 12(2), 211–242. https://mpes.sbu.ac.ir/article_98486.html

  13. [13] Huang, Y., & Gao, Y. (2023). Labor protection and the digital transformation of enterprises: empirical evidence from China’s social insurance law. Finance research letters, 57, 104169. https://doi.org/10.1016/j.frl.2023.104169

  14. [14] Nazari, M., Vedadhir, A., Ezzati, H., & Turkman, A. (2022). Investigating the digital transformation and strategy of the country's insurance industry. Strategic management studies quarterly, 13(52), 141–158. https://www.smsjournal.ir/article_163802.html

  15. [15] Forrester, J. W. (2018). From the ranch to system dynamics. In Management laureates (pp. 335–370). Routledge. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781351127585-10/ranch-system-dynamics-jay-forrester

  16. [16] Smętek, K., Zawadzka, D., & Strzelecka, A. (2022). Examples of the use of data envelopment analysis (DEA) to assess the financial effectiveness of insurance companies. Procedia computer science, 207, 3924–3930. https://doi.org/10.1016/j.procs.2022.09.454

  17. [17] Otto, P. (2008). A system dynamics model as a decision aid in evaluating and communicating complex market entry strategies. Journal of business research, 61(11), 1173–1181. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2007.11.013

  18. [18] Sterman, J. (2002). System dynamics: systems thinking and modeling for a complex world. Massachusetts Institute of Technology. Engineering Systems Division. https://dspace.mit.edu/handle/1721.1/102741

  19. [19] Baharvand, N. (1403). Digital transformation in the insurance industry. New research approaches in management and accounting, 8(29), 940–917. (In Persian). https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/2729

  20. [20] Abadeh, M. S., Mira, s. A., & Mohammadian, A. (2024). Presenting the maturity framework of digital transformation in Iran’s insurance industry. Sciences and techniques of information management, (In Persian). https://doi.org/10.22091/stim.2024.10091.2033

  21. [21] Morteza, Z. (1402). Examining the success of digital transformation in the insurance industry with a focus on the role of communication, strategic goals, and management commitment as key drivers (Case study: moallem insurance company) [presentation]. 10th risk management and insurance conference; the role of the insurance industry in economic growth with a digital transformation approach papers (p. 21). (In Persian). https://civilica.com/doc/1862057

  22. [22] Badin, M., & Qadiani, A. (1400). Digital transformation in the insurance industry, opportunities, challenges and strategies and its consequences for economic prosperity. 28th insurance and development conference. Civilica. (In Persian). https://civilica.com/doc/1390825

  23. [23] Mohammadi Khiyare, M., & Afzouni, R. (2020). A review of digitalization research in the insurance industry. International conference on interdisciplinary studies in management and engineering, Tehran, Iran. (In Persian). https://www.sid.ir/paper/900734/fa

  24. [24] Ghezelbash, A., Lotfi, A. A. (2019). Investigating the efficiency of insurance companies from the perspective of human, technical, and financial dimensions to empower the insurance industry. Monetary economics, 26(17), 167–192. (In Persian). https://doi.org/10.22067/pm.v26i18.65913

  25. [25] e Sá, J. O., Kaldeich, C., & Silva, M. J. (2024). Digital transformation: A case study in the context of insurance companies. Procedia computer science, 239, 1165-1172. https://doi.org/10.1016/j.procs.2024.06.283

  26. [26] Schwarzbach, C., Eden, T., Werth, O., Lohse, U., Breitner, M. H., & von der Schulenburg, J.-M. G. (2023). Digital transformation in back-offices of German insurance companies. International journal of innovation and technology management, 20(08), 2350050. https://doi.org/10.1142/S0219877023500505

  27. [27] Smketek, K., Zawadzka, D., & Strzelecka, A. (2022). Examples of the use of Data Envelopment Analysis (DEA) to assess the financial effectiveness of insurance companies. Procedia computer science, 207, 3924–3930. https://doi.org/10.1016/j.procs.2022.09.454

  28. [28] Greineder, M., Riasanow, T., Böhm, M., & Krcmar, H. (2020). The generic insurtech ecosystem and its strategic implications for the digital transformation of the insurance industry [presentation]. 40 years emisa 2019 (pp. 119–132). https://www.researchgate.net/publication/333186215

  29. [29] Yildirim, I. (2019). Emergence of Insurance Technologies (InsurTech): The Turkish Case. In FinTech as a disruptive technology for financial institutions (pp. 42–60). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-7805-5.ch003

  30. [30] Eling, M., & Lehmann, M. (2018). The impact of digitalization on the insurance value chain and the insurability of risks. Geneva papers on risk and insurance - issues and practice, 43, 359–396. http://dx.doi.org/10.1057/s41288-017-0073-0

  31. [31] Wiesböck, F., Li, L., Matt, C., Hess, T., & Richter, A. (2017). How management in the german insurance industry can handle digital transformation. https://boris.unibe.ch/105693/

  32. [32] Edalatpanah, S. A., & Smarandache, F. (2019). Data envelopment analysis for simplified neutrosophic sets. Infinite Study. https://B2n.ir/rw8596

چاپ شده

2025-05-21

ارجاع به مقاله

اکبرپور س. ., حسینی بامکان س. م., & مروتی شریف‌آبادی ع. . (2025). ارزیابی عملکرد و پیش‌بینی اثرات تحول دیجیتال در صنعت بیمه: کاربرد پویاشناسی سیستم‌ها و تحلیل پوششی داده‌های نوتروسوفیک. مطالعات راهبردی در مدیریت مالی و بیمه, 2(1), 35-49. https://doi.org/10.22105/ssfmi.v2i1.73

مقالات مشابه

همچنین برای این مقاله می‌توانید شروع جستجوی پیشرفته مقالات مشابه.